Berg vergeten spullen in de trein alleen maar groter
De vergeetachtigheid van treinreizigers lijkt alleen maar toe te nemen. Voor de derde keer op rij zijn er meer spullen achtergelaten of vergeten in de trein, zo blijkt uit cijfers van NS. In de eerste zes maanden van dit jaar bleven er maar liefst 47.543 attributen in de treinen van de vervoerder achter. Dat zijn er precies 3543 meer dan in het eerste halfjaar uit 2014 en 8543 meer dan in diezelfde periode uit 2013.
De relatief zachte winter voorkwam vermoedelijk een nóg grotere stijging van vergeten spullen in de trein. Er werden namelijk minder handschoenen en jassen verloren dan een jaar eerder. Het aantal achtergebleven koffers, tassen en brillen nam daarentegen toe. NS vermoedt dat dit komt door de groei van het aantal toeristen in Nederland, waarvan er ook veel de trein nemen.
TOP 3
Ook in het eerste halfjaar van 2015 laten reizigers traditioneel vooral ov-chipkaarten, identiteitsbewijzen en mobiele telefoons achter in de trein. Daarnaast worden er ook opmerkelijke spullen afgeleverd bij het Centraal Bureau Gevonden Goed van NS in Utrecht.
Zo liggen in dit depot momenteel nog een elektronische bijbel en twee compleet nieuwe strijkplanken. „Iemand had waarschijnlijk de behoefte om in de trein zijn wasje weg te strijken”, oordeelt een woordvoerder van NS.
MELDINGEN
Ondanks de stijging van achtergelaten spullen, melden steeds minder mensen zich bij NS voor hun in de trein kwijtgeraakte eigendommen. Dit is de eerste zes maanden van dit jaar met 55 procent gedaald vergeleken met 2014. NS zegt dat gevonden spullen altijd vijf dagen worden bewaard op het station waar ze zijn ingeleverd.
In deze periode kunnen zij gratis worden opgehaald als de eigenaar zich bij NS heeft gemeld. Daarna gaan de spullen naar het centrale depot in Utrecht. Als het hier ligt, moet je minimaal 15 euro verzendkosten betalen om het teruggestuurd te krijgen.
TERUGBEZORGD
NS zegt dat ‘meer dan 60 procent’ van alle verloren gemelde voorwerpen terug worden bezorgd bij de rechtmatige eigenaar. Voor opmerkelijke spullen zet de vervoerder steeds vaker social media in. Zo werden eerder een viool, bruidssluier en een elektrische driewieler (een trikke) weer thuisbezorgd.
© metronieuws.nl/ Ruben Eg