Leraren schrikken van verharding asieldebat op school
Het debat over vluchtelingen leidt op scholen tot verharding van het debat. Leerlingen schrijven in werkstukken doodleuk dat buitenlanders banen inpikken en dat het land vol is. Leraren schrikken daarvan, zegt Rob Hommen van de Algemene Onderwijsbond.
Uit gesprekken die onderwijsbond AOb had georganiseerd over radicalisering op scholen, bleek dat leraren schrokken van rechtsextremistische uitspraken van leerlingen. "Het ergste voorbeeld dat ik hoorde was 'buitenlanders moeten het land uit, ze nemen onze banen en huizen in'", zegt Hommen. "Dat werd in een werkstuk ingeleverd bij een docent van allochtone afkomst."
Vrijheid van meningsuiting
Dat soort uitlatingen kunnen niet door de beugel, vindt Hommen. "Daarover moeten leraren met leerlingen in gesprek gaan", zegt hij. "Iedereen mag zeggen wat hij vindt, maar beargumenteer dat dan ook."
Zo'n gesprek aangaan is voor de ene docent makkelijker dan voor de andere, zegt Hommen. "De docenten hebben er het meeste moeite mee als leerlingen stellingen innemen die tegen de waarden en normen van de leraar indruisen. Dan vinden ze het moeilijk om professioneel te blijven en er geen waardeoordeel aan te hangen."
Leerlingen die zich afzetten tegen vluchtelingen, zijn vaak bang voor het onbekende, is de ervaring van Hommen. "Op het moment dat kinderen van vluchtelingen op school integreren, dan merk je dat als leerlingen elkaar leren kennen, elkaar ook eerder accepteren. Dan worden de leerlingen gematigder en is er meer respect voor elkaar."
© RTL Nieuws