Topman UWV: weer persoonlijk contact met werkloze nodig
05-09-2015 17:13
Het UWV begeleidt werklozen sinds 2005 vooral digitaal, deels ingegeven door beleid, maar ook als gevolg van bezuinigingen. 'Uw verhaal... motiveert me extra om mijn passie na te streven: een begrijpelijke en toegankelijke overheid', schrijft Tof Thissen, sinds 1 juni directeur van de afdeling die binnen het UWV werklozen adviseert en bemiddelt bij het vinden van werk.
Door: Nanda Troost : Het UWV wil af van het alleen maar digitaal begeleiden van werklozen. Wie zijn baan kwijtraakt, moet, zeker in het begin, op gesprek kunnen bij een adviseur van de uitkeringsinstantie. Dat zegt de nieuwe topman van het UWV Werkbedrijf naar aanleiding van een schrijnend persoonlijk relaas van een werkloze, vandaag beschreven in Vonk.
Sjors van Beek (52), een werkloze journalist, omschrijft het UWV als 'een ondoordringbare digitale muur en een onpersoonlijk technocratisch bastion, bevolkt door 19 duizend ambtenaren die hun targets zitten af te vinken en werklozen uit de statistieken proberen te toveren. En dan ben ik nog hoogopgeleid, mondig en bedreven met computers en social media.'
Van Beek veegt de vloer aan met de 'strenge voorschriften, kleuterregeltjes en schoolse, vaak onbereikbare, onlinewerkmappen'. De '100 procent passende vacatures' die het UWV belooft, betekenen een klap in het gezicht van de werkloze academicus die na bijna 25 jaar door een reorganisatie op straat kwam. Een tijdelijke baan in Groningen is met 180 kilometer verderop 'onhandig', maar 'er knapt pas echt iets als ik lees wat voor type ze zoeken: een 'junior journalist'. Met maximaal drie jaar werkervaring. Zijn uiteindelijke ontsnapping uit de WW, het zzp-schap, wordt eerder 'ontmoedigd dan gestimuleerd'.
'Persoonlijk zeer geraakt'
Het UWV herkent de klachten, zegt een woordvoerder. Dat is ook de reden dat Thissen, voormalig senator voor GroenLinks en oud-directeur van Divosa, de landelijke koepel van sociale diensten, 'persoonlijk zeer geraakt' is door het relaas van Van Beek. Overigens is een werkloze volgens het UWV niet verplicht te solliciteren op de aangedragen vacatures, 'een service die beter kan'.
Er is al langer kritiek op het UWV. Er zijn al jaren problemen met het digitale loket Werk.nl, dat het UWV jaarlijks een besparing van 30 miljoen euro oplevert, maar soms dagenlang niet bereikbaar was. 'Door de bezuinigingen proberen we vooral de mensen in de moeilijkste posities te helpen', zegt de woordvoerder. 'Dat zijn 50-plussers en Wajongers. Van hoogopgeleiden verwachten we dat ze zelf hun weg vinden.' Maar dat gaat volgens de nieuwe directeur dus veranderen. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakt op Prinsjesdag bekend hoe 'we mensen nog slimmer en efficiënter naar werk kunnen begeleiden', laat hij via zijn woordvoerster weten.
Asscher onderschrijft die doelstelling. Volgens de bewindsman hebben werkzoekenden 'juist behoefte aan persoonlijke aandacht in zo'n kwetsbare periode'. Asscher zegt dat het UWV sinds 2012 door de bezuinigingen gedwongen is meer digitale dienstverlening in te zetten. Hij wijst erop dat vorig jaar meer geld is gestoken in de persoonlijke begeleiding. 'Mensen die minder kans op werk maken komen daarvoor als eerste in aanmerking', aldus Asscher. Ook 50-plussers worden volgens hem extra ondersteund.
Achtereenvolgende kabinetten hebben flinke bezuinigingen doorgevoerd op het UWV. Tussen 2002 en 2014 werd de uitkeringsinstantie 830 miljoen euro gekort op de uitvoeringskosten. Tot 2018 is daar nog 440 miljoen bijgekomen. In die bezuinigingen is ook een verwachte daling van de werkloosheid meegenomen, waardoor er voor het UWV minder werk is. Het aantal medewerkers is teruggebracht van 28 duizend in 2003 tot 19 duizend nu.
https://www.volkskrant.nl/ © ANP